torstai 6. heinäkuuta 2017

Kisaennakko Nuts Pallas osa 2, suunnitelma


Nurmijärven Ladun polkujuoksulenkit ovat saavuttaneet käsittämättömän suosion. Mukaan mahtuu! Kuva: Timo Pasanen



Tärkeintä on saada nyt vaivaavat nuha ja yskä pois. Kun/jos ne on hoidettu, teen muutamia teräviä lyhyitä juoksulenkkejä. Lihashuoltoa teen joka päivä.

Tankkaus hoituu vähentyneellä treenillä ja lomalla muutenkin eteen tulevilla pikkuherkuilla. Lisäksi tankkaan suoloja yms. Masajon jaksamisjuomalla. Pitkän automatkan aikana Lappiin on tärkeää pitää huolta nestetasapainosta. 

Pesen matkatavarat (reppu, kengät jne). ja teen testipakkauksen. Pakkaan matkaan mukaan kisavaatetta sekä helteeseen että nollakeliin. 

Matkani on siis 55 km. Lyhentäminen ei tule kuuloonkaan. Startti on la 15.7. klo 12 Pallakselta.

Vauhtipohdinta

Tutustun ensi viikolla karttaan tarkasti, mm. nousujen sijainnin ja korkeuden osalta. Kävelysauvoilla aloitan ja varmasti jatkankin hyvin pitkään, ehkä jopa Pyhäkerolle saakka. Taktiikkani on jäädä heti alussa porukan hännille ja edetä oikein rauhallisesti, sunnuntailenkkimeiningillä. Olen ymmärtänyt, että nousua on reitillä aika tasaisen tappavasti. Niinpä karkeana suunnitelmana on edetä noin 9 - 11 min / km -vauhtia. Noin 6 km / h olisi hyvä ja sopiva. Hitain mahdollinen vauhti aikarajan saavuttamiseksi on 5 km / h eli 12 min / km. Tällöin ensimmäisessa huollossa Hannukurussa tulisi olla viimeistään 5 h startista eli klo 17. Kuuden kilometrin tuntivauhtia siellä olisin klo 16 jälkeen. Viime vuosien tulosten perusteella viimeiset maaliin päässeet ovat olleet Hannukurussa noin klo 17.30 - 17.50. 

Toinen huolto, Pyhäkero, tulee nopeammin vastaan eli noin klo 19.30 - 20.30. Pyhäkerossa olisi oltava viimeistään klo 21. Siitä on maaliin kävelemälläkin 2,5 h. Maali sulkeutuu klo 24. Muita aikarajoja, kuin maalin sulkeutuminen, en ole kuullut. Jos sellaisia tulee tietoon, matka täytyy tietysti suunnitella sen mukaan. 

Kisareppuun

Pakolliset varusteet
  • Toimiva matkapuhelin ladatulla akulla – suojaa kastumiselta ja tallenna puhelimeen kisapäivystyksen numero 040 6605 281
  • Idealside vesitiiviisti pakattuna
  • Juomapullo tai -pussi  vähintään 1.5 litraa
  • Avaruuslakana hätätilanteiden lämmikkeeksi
  • Merkinantopilli
  • Muki – emme roskaa kansallispuistoa kertakäyttömukeilla
  • Varaenergiaa hätätilanteisiin vähintään 250 kcal
  • Pitkähihainen urheilupaita (t-paita + irtohihat eivät täytä vaatimuksia)
  • Vedenpitävä kuoritakki – minimi vesipilariarvo 10000
  • Sormikkaat
Omat varusteet 
  • Hyttysmyrkkyä (?)
  • Suolaa – helpottaa imeytymisongelmissa (Masajon suolakiteitä)
  • Rakkolaastareita, urheiluteippiä (paksua ja ohutta)
  • WC-paperia
  • Kävelysauvat 
  • Masajon jaksamisjuomaa
  • High5-isogel -geelejä
  • Kettukarkkeja
  • Masajon jaksamisleipää (?)
  • Taffelin uutta sipsi-kuivattuhedelmä-sekoitusta (?)
  • Lidlin raakapatukoita tai Evoken patukoita
  • Suolapähkinöitä (?)
  • Kuivattuja hedelmiä (?)
  • Pipo/ buffihuivi
  • Kädenlämmittimet (jos kevyet)
  • Kuulokkeet kännykkään musiikin kuuntelua varten (heikot hetket)
  • Varasukat
  • Kylmägeeliä tms (?)
  • Särkylääke, imodium (?)
  • Merinovillapaita tms vaihtopaita (?)
  • Roskapussi
  • Puhelimelle vesitiivis pussi
  • Eväät pakattuna valmiiksi läpinäkyviin minigrip-pusseihin
  • Juomarakko ja lötköpötköpullot
  • Varakengännauha
  • Aurinkolasit
Päälle/starttiin
  • Urheilualusvaatteet (rintsikat, joihin saa sykevyön kiinni)
  • Teippaukset jalkoihin ja sykevyön kohdalle
  • Talkkia, compeed-puikkoa?
  • Merinovillasukat
  • Kengät
  • Kompressiosäärystimet
  • Pitkät tai lyhyet housut
  • Numerovyö
  • T-paita tai alle vielä pitkä aluspaita tai irtohihat (ei testattu...)
  • Buffihuivi kaulaan
  • Pipo/lippis
  • Reppu pakattuna
  • Kävelysauvat

Jännittää ja innostaa! 

Hyvä valmistautumislinkki, Endorfiininmetsästäjä


Kisaennakko Nuts Pallas osa 1, treenivalmistautuminen

Viikon päästä lauantaina klo 12 on jo helpompaa.  Olen starttiviivalla ja enää ei ole tehtävänä kuin suunnitelman mukainen retki. Retki tulee olemaan pitkä ja haastava. Voi tulla vaivoja sinne ja tänne. Voi olla kylmä, kuuma, jano tai vatsa pipi. Voi olla nautinnollinen reissu, paljon helpompaa kuin luulin, tai sitten vaikeampaa. Joka tapauksessa pääsen Lappiin vaellusreitille pitkästä aikaa, ihan itse ja yksin. Todennäköisesti reissaan aika pitkät ajat yksin, oman kuplani sisällä. Ylitän joka tapauksessa itseni taas kerran, ja nyt vielä jotenkin ihan yliylitän, kun olen lähtöviivalla. 

Valmistautumistani on sotkenut pahentunut infektiokierre. Ehdin sairastaa noin kahden vuoden ajan siten, että olen ollut flunssan kourissa noin puolet vuodesta. Nyt vuoden vaihtuessa tilanne paheni siten, että olen ollut terve tänä vuonna seitsemän viikkoa ja sairastellut noin 19 viikkoa. Seitsemän viikon treenijaksolla ei ihan täydellisesti valmistauduta 55 km polkujuoksuun. Pahimpana hetkenä päätin kuitenkin, että starttiviivalle lähden, ja teen kaikkeni, jotta olen siinä hetkessä terve. Päätin myös, että tavoitteeni ei olekaan enää Nuts Pallas, vaan se on välitavoite matkalla uutta tavoitettani, joka on tervehtyminen infektiokierteestä. Päättäväisyyttä vaaditaan, koska tauti on sen verran heikko (mutta sitäkin sitkeämpi), että selvää syytä sairastamiselle ei ole löytynyt. Näin ollen ei peruslääketieteen näkökulmasta oikein ole sairautta, mitä hoitaa. 


Salmen laskettelurinne. Viimeinen mäkitunkkaus. Yksin ja helteessä. Kyy oli kaverina. 













Polkujuoksulenkillä eräs herrasmies kysyi, että montako tuhatta kilometriä on tullut tänä vuonna. Näyttää tulleen seuraavasti: 
- kello kädessä liikkumista yhteensä 109 h, 119 harjoitusta, josta: 
- Juoksua 84 km, 12 h
- Suunnistusta 40 km, 10 h
- Maastojuoksua 160 km, 31 h
- Sauvakävelyä 8,5 km, 2,5 h
- Kävelyä 7 km, 2 h

Kolmessa viimeisessä on mäkitunkkausta mukana. Tietysti luvut hieman heittelevät todellisuudessa, Polar oli huollossa helmikuussa ja jossain vaiheessa automaattinen keskeytys keskeytti mäkitunkkauksen tallennuksen. Noiden lukujen lisäksi jumppaan kotona selkä- ja peppujumpan 2 - 6 kertaa viikossa, noin 15 min / kerta. 

Viimeisillä tasaisen maaston polkulenkeillä keskinopeuteni on ollut 8.40 - 10.30 min / km. Mäkitunkkauksella 11.30 - 16 min / km. Mäkitunkkauksissa nousua on tullut kerralla 400 - 700 metriä. Kesä-heinäkuussa tunkkauksia tein kolme kertaa. Lisäksi Salpausselkä trail runissa toukokuun lopussa nousua tuli mittarin mukaan 610 m. 

Nyt juuri olen tervehtymässä starttiviivalle. Toivotaan, että onnistun!